Ostatní

Přední vidlice - co v Dílenské příručce není

Pár užitěčných poznámek a tipů pro rozborku přední vidlice.

V tomto článku se nebudu zaobírat teorií a popisem funkce předního odpružení motocyklů. Chtěl bych ukázat problémy, se kterými se může potkat při rozborce vidlice a jenž nejsou vysvětleny v Dílenské příručce (dále DP).

Prvním potíž může už vzniknout s nářadím. Běžně vybavená garáž by nám měla postačovat k rozebrání vidlice. Trošku může způsobit zapuštění matek na spodku vnějších nohou, kam se běžným klíčem nedostanete. Pokud budete kontrolovat i péro, je nutné mít k dispozici kleště na seegrové pojistky.

Dalším problém by mohl způsobit materiál. Při rozebrání je dobré vždy vyměnit olej. Gufera, pokud nemají problém s těsněním, se mohou nechat, ale nejsou zase tak velká investice, aby to vaše kapsa neunesla. Ostatní měnit dle opotřebení. První zádrhel bývá určení viskozity oleje, která je dle tabulek tajemně popsána jako 46 cSt. U tlumičových olejů to znamená přibližně 15W-20. Alternativně je také povoleno použít hydraulický, ale v žádném případě motorový nebo převodový!!! Vzhledem k tomu, že se olej nepoužívá v této vidlici ke tlumení, tak menší odchylka od specifikace by neměla vadit. Možná se vám teď v hlavě honí myšlenka k čemu tam ten olej tedy je? Olej má několik funkcí. Z těch nejdůležitějších je to mazání pouzder, gufer a konzervace vnitřních částí vidlice. Má také pro nás jednu důležitou vlastnost a to je, že do sebe absorbuje

nečistoty. Olej se špiní hlavně třením pružin o stěný vnitřních nohou. Vzhledem k tomu, že je ve vidlici malé množtví oleje, tak je vhodné ho nejdéle jednou za dva roky vyměnit. Dále při inspekci obchodů zjistíte, že většina olejů se dělá pouze v litrových baleních za několik stovek korun. Co tedy s tím, že do obou ramen dohromady potřebujeme 70 ml? Menší 0,5 litrové balení nabízí třeba Repsol v téměř předepsaná viskozitě 10W-20. Celý název je Repsol Horquillas 10W-20. Život vám určitě ztrpčí určitě také výběr gufer. Zde doporučuji se neobracet na motoshopy, ale spíše na obchody, které se specializují na prodej těsnících. Rozměr známe, ale jaký systém použít? Mě bylo doporučeno použít dvoubřité gufero, jenž by mělo lépe chránit před nečistotami.

Nyní se přesuneme do fáze už rozebrané vidlice. Zde je několik možných zádrhelů. Určitě si budete lámat hlavu, jak odměřit 34 ml do každého ramene. Já použil obyčejnou injekční stříkačku (bez jehly samozřejmě) o objemu 10 ml, kterou koupíte v každé lékárně. Dále, pokud se tlumiče delší dobu nerozebíraly, tak budete mít problémy s usazeninami na dně spodních nohou. Doporučuji použít hadr a nějaký dost dlouhý předmět, jenž obalíte hadrem a dosáhnete s ním na dno. Dalším problémem by mohlo být , jak vyndat stará gufera. Mě se osvědčily kombinačky. Dále je vhodné pře usazením nových gufer očisti jejich budoucí uložení. Při nasazování nových gufer jsem postupoval takto. Vnitřek vnitřní nohy jsem poskládal a zůstala mi koukat tyčka z vnitřní nohy. Přichytil jsem jí ke dnu spodní nohy. Teprve teď jsem nainstaloval gufera. Olej do vidlice můžete přidat buď před instalací gufer, kde určitě využijete neutěsněný prostor mezi vnější a vnitřní nohou. Nebo horem po instalaci. Jenom bych dodal, že pokud použijete gufero s prachovkou, tak je velmi vhodné natřít prostor mezi prachovkou a těsnícím kroužkem trochou tlumičového oleje. Pár kapek můžete dát na odhalené části vnitřních noh, kde bude prachovka. Několikrát propérujte, aby se kapky rozetřely. Pokud jste dali moc oleje, tak ho otřete a nainstalujte harmoniku.

Znovu chci připomenou, že toto není návod na rozebraní předních tlumičů. Proto důrazně doporučuji si přečíst pasáž DP, která se k tomuto tématu vztahuje a pak tento navazující článek.

Autor: Martin
Datum: 7.4.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





1 uživatel online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007