Ostatní

Větší rychlostí k větší bezpečnosti

Dal jsem dohromady pár vět ohledně naladění převodů.

Může to znít divně, paradoxně nebo odporujíc zdravému rozumu, ale v našem konkrétním případě je tomu tak. Převody u S51 jsou odladěny velmi dobře bez děr. Daní za to je u čtyřrychlostní převodovky její krátkost. Při standardními převody dosahuje motor maximálního výkonu okolo 5500 ot./min., což papírově vypadá velmi dobře. Maximální povolená rychlost ve městě je 50 km/h, takže to vypadá jako optimální naladění. Bohužel na našich silnicích to vypadá trošku jinak. Na valné většině komunikací odpovídá maximální povolená rychlost minimální dovelené, u které vás řidiči ještě neobtěžují troubením, blikáním a pozvedáváním prostředníků. Běžná rychlost se pohybuje mezi 50 - 60 km/h. U otrlců, ignorantů a machírků i více.

Nabízí se tedy otázka, kde je problém, když S51 má v technickém průkazu napsánu maximální rychlost 60 km/h a některé exempláře jednou na rovince se standardními převody i 65 - 70 km/h. Odpověď je velmi jednoduchá. Za jakou cenu? Při zařazené čtvrtém rychlostním stupni nám klesá točivý moment i výkon, proto i ochota akcelerovat. Dále je tu také vliv na životnost a pohodlí uživatele. Motor téměř stále provozovaný mezi 6000 - 7000 ot./min. bude mít jistě nižší životnost než ten, který si hověl kolo 5000 - 6000 ot./min.

Nejlevnější a technicky nejsnadnější je výměna standardního sekundárního řetezového kolečka s 15 zuby za se 16 nebo 17 zuby. Na grafech, které si můžete stáhnout zde, je vidět, co nám změna způsobí. Na grafu točivého momentu a výkonu je jasně vidět, že optimální otáčky pro motor jsou 4000 - 6000/min. Sami se může podívat, kam se toto pásmo přesunuje u jednotlivých. Nelze obecně říci, které sekundární kolečko je pro vás optimální. Záleží na požadavcích konkrétního uživatele na zrychlení, spotřebu a maximální rychlost. Dále je nutné vzít v úvahu hmotnost jezdce a jak často dochází k obsazení dvěma pasažéry. Poslední poznámka se vztahuje k řetězové sadě. Pokud má najeto už několik tisíc km, tak nemá cenu měnit jenom sekundární převodové kolečko, ale je nutné provést kompletní výměnu, protože jinak vytahaný řetěz ohlodá zuby a budete muset měnit znovu i sekundární převodové kolečko.

Autor: Martin
Datum: 31.3.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





6 uživatelů online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007