Obecné rozumy

Olej - praxe

V tomto článku trošku poreferuji o olejích, které jsem užíval.

Co jsem užíval

M2T

Ze začátku jsem z mladické nerozvážnosti a z nedostupnosti ničeho jiného lil tenhle olej. Jeho kouřivost je maximální a mazací schopnosti minimální. Ale skvěle by se možná hodil k pokládání kouřové clony:-)). Jeho mísitelnost s palivem je taky celkem ubohá,ale tenhle olej mě naučil tankovat do kanystru.Od té doby je to v pohodě. Už žádné snižování výkonu,když koupí člověk nový benzín. Sice jsem tady tento olej vykreslil hodně negativně,ale své místo má. Do hodně starých motorů, které jsou minimálně zatěžovány. Na simsonu by to znamenalo nevytáčet, dávat maximálně polovinu plynu. Osobně si myslím, že takhle se na motorce této kategorie jezdit nedá. Ještě cena. Ta začíná okolo 50 Kč/l.

M2T

Před nedávnou dobou jsem četl, že některé firmy vyrábí tento olej recyklací starších olejů. Z toho už je celkem jasné, že to žádná kvalita nebude. Ale pořád jsou mezi námi socky, kterým je 70 Kč moc. Tak hlavně pro ně. Už víte, na co jezdíte:-)

Specifikace: API TA nebo TB, SAE 40

Mogul TS

Pokud chcete využívat výkon motoru, tak bych bral jako minimum tenhle olej. Je sice už trošku dražší. Stojí 70 - 80 Kč/L. Po zahřátí motor kouří jenom minimálně. A hlavně tolik nezapáchá jako M2T. Motor se dá výše vytáčet a má měkčí chod.

Specifikace: API TC, SAE 40

Mogul TSF

Tenhle olej by měl být lepší než TS a měl by obsahovat přísady proti kouřivosti. Toť teorie. A praxe?? Snížen kouřivosti jsem nezaznamenal a spíš došlo ke snížení výkonu. Trošku se to zlepšilo, když jsem dal 1:40,ale stejně bych už se tomuhle oleji vyhnul. Hlavně u kvůli ceně. Ta je asi 120 Kč/L Ještě poznámka. Olej má modrou barvu, tak namodralou barvu má i směs.

Specifikace: API TC + přísady proti kouřivosti, SAE 20W-30

Motul 510 Antismoke

Už je konečně pořádný olej. Když jsem minulou sezónu jezdil na TSF, tak mi simson začal jezdit tak pomalu, že už jsem očekával nutnost generálky motoru. Ale přes zimu jsem procházel nějaké stránky o motorkách a našel jsem tam zajímavou recenzi na tento olej. Cena nebyla nejnižší. Okolo 200 Kč/L, ale řekl jsem si, že to zkusím. A musím říct, že se vyplatilo. Motor znovu ožil. Rozsah otáček, do kterých se dá vytáčet, je zatím nejvyšší,který jsem dosáhl. Zápach nemá skoro žádný. Řekl bych, že motor se po něm trošku ztišil. Kupoval jsem zatím dvě balení. V první měl barvu červenou, takže směs byla načervenalá a vypadala jako obyčejný Special. V druhém případě byl zelený a směs tedy lehce nazelenalá. Má ještě jednu výhodou, kterou ocení hlavně vlastníci endura. Nevytéká vám nic z výfuku. Určitě každý už se aspoň jednou ušpinil, když otáčel tlumiče.

Motul 510 Antismoke

Specifikace: API TC, JASO FC, ISO-L-EGD

Texty na obalech

Na obalu - Olej starší koncepce. Pro motory starší koncepce. Olej nižší výkonosti.
Pravý význam - Zastaralý olej, který nemá v motoru co pohledávat.

Obal - Splňující požadavky současných motorů. Olej nejvyšší výkonosti. Olej vhodný pro moderní vysokootáčkové motory.
Pro nás to znamená - Minerál, který můžeme bez strachu použít.

Na láhvi - Částečně syntetický. Olej se syntetickými komponenty. Není tam výslovně uvedeno plně syntetický, ale jenom výrobní postupy mají něco společného se syntetikou.
Zkušený motorkář ví pravý význam - Polosyntetika

Text uvádí - Plně syntetický.
Význam - Plná syntetika. Pokud tam není výslovně uvedeno, že olej je plně syntetický, tak na 99 % není.

Mé postřehy

Koupit M2T a dát ho větší množství..... Ano vyjde co sice cenově lépe než dražší olej 1:50, ale nikdy to nebude stejně dobře mazat jako ten kvalitnější olej. Jelikož má M2T nižší rozsah mazacích teplot, tak vám vyšší poměr při vyšších teplotách nepomůže.Je to fajn, že tam máte 1:33, ale když vám olej třeba při 130oC už skoro nemaže, tak je vám to houby platné.Akorát vám to víc kouří.

Pokud kupujete olej, tak dbejte na to, aby splňoval aspoň API TC.

Použití oleje pro čtyřtaktní motory...... Je to naprostá hloupost.Tyto oleje nejsou stavěné na tvoření směsi a vůbec ne na spalování. Je to ještě horší než M2T. Nejsou stavěné na spalování, takže buď vám to strašně kouří nebo se vám strašně rychle zanáší výfuk. V nejlepším případě obojí:-)).

Pokud do vás někdo z okolí bude hustit, že je pitomost kupovat drahý olej, tak to ignorujte a myslete si své. Většina lidí,kteří toto vypustí z úst, mají většinou zkušenost pouze s automobilovými motory. Je pravda, že zde se trošku na oleji dá ušetřit, ale nemělo by se šetřit příliš. Řeknu vám důvody proč se u simsona nevyplatí šetřit na oleji.Nejprve je to vzduchové chlazení. Nikdy nebudete mít stálou teplotu motoru.Do kopce není chlazení tolik efektivní jako z kopce. Záleží také na okolní teplotě. Naproti tomu se vodnímu chlazení v autě daří udržet téměř stálou teplotu za všech okolností. Pak je tu také poměr výkonu k hmotnosti vozidla. Simson má nízký výkon a proto často motor vytáčíte až do maxima a dáváte hodně plynu. Tohle se u auta nemusí. Dá se řadit daleko dříve než v maximálních otáčkách a může se jezdit třeba jenom do poloviny plynu.

Když už nemáte to srdce a je vám fuk životnost vašeho motoru, tak se zamyslete aspoň nad životností svou. Co představa zadření motoru při 60 nebo 70 Km/h. Předpokládám žádná krásná představa. Co když k tomu přidáme hustší provoz a nějakou zatáčkou. Už to bude celkem o držku:-((. A fráze - mě se to stát nemůže - tady nehraje roli. Až se vám to stane, tak si budete nadávat, že jste si tu aspoň tu dvacku na Mogul TS nepřiplatili.

Autor: Martin
Datum: 1.4.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





2 uživatelé online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007