Elektrika

Úprava elektroinstalace simsona

Marty si trošku vylepšil elektrickou síť na svém simu.

Po dlouhé době jsem se rozhodl zase zdokumentovat moje úpravy uvedu zde i nová schémata. Proč toto vše? Jednoduché - například mi vadilo že při jízdě z kopce pokud jsem vyřadil a nechal volnoběh, tak světla pohasly. Také jsem chtěl aby šlo hlavní osvětlení zapnout aniž by musel být motor nastartovaný. Možná také částečně zvyšuje bezpečnost brzdové světlo fungující bez nastartovaného motoru a také se ihned rozsvěcí. V původní instalaci je to zpomalené. V neposlední řadě nedochází k častým odchodům žárovky koncového světla(6V/5W), protože se tím mnohem zvýšily nároky na dobíjení akumulátoru, musel jsem navrhnout dobíjecí jednotku , která toto zvládne.

Úprava

V prvé řadě je třeba si koupit světelnou cívku 6V/35W. U ní je třeba odpojit zem a vyvést kablíkem. Je to třeba aby se dal proud dvoucestně usměrnit. Totéž se provede s cívkou světelnou, která již je v motoru. Původní cívku 6V/21W vymontujete z motoru. Místo ní dáte tu 6V/35W. Také je nutné použít nový kabel od motoru, protože nyní bude potřeba 6 žil(původně 5). Budete potřebovat dva diodové můstky(dají se běžně zakoupit v obchodech s elektrosoučástkami). Ideální je typ KBPC3510, protože má vývody na „autosvorky“ a uprostřed otvor k přišroubování. Můstky doporučuji umístit do kastlíku k zapalování. Při té příležitosti je vhodné protáhnout svazek od motoru jeho zadní záslepkou a vrchní otvor uzavřít novou záslepkou. Do kastlíku je pak nutno vyvrtat otvor kterým svazek protáhnete k usměrňovačům, jenž zapojíte podle schématu. Společné+ můstků bude zapojeno do dobíjecí jednotky, která bude popsána v samostatném článku. K úpravě instalace: pokud jsou původní vodiče v pořádku můžete je použít. Je to vymyšleno tak, že opravdu stačí kabely přeházet na vývodech spínací skříňky. Jen je třeba vytvořit pár krátkých propojek na spojení některých sekcí na spínací skříňce. Při přepojování je nutné mít i původní schéma. Velmi doporučuji schémata která jsou v Udržovací příručce. Jsou totiž nejpřehlednější a i moje úpravy jsou zakresleny stejným stylem. Pokud se do tohoto pustíte doporučuji si postavit i elektronický přerušovač směrových světel. Je stabilnější a není na něm tak velký úbytek napětí-tudíž blinkry více svítí. Stavba přerušovače bude popsána v dalším článku.

Co nakoupit

V prvé řadě světelnou cívku 6V/35V,2x můstek KBPC3510,autosvorky-počet neurčitý,smršťovací bužírku (takovou aby šla v nesmrštěném stavu navléct na autosvorku po smrštění je dokonale izolována a dobře to vypadá), svazek k motoru-no zde je pouze nutno dodržet průřezy vodičů a jejich počet, vodič pro výrobu nových propojů-dodržet průměry. Samozřejmě nejvíce o této úpravě řekne snad každému schéma. Zde jsou asi sebe rozsáhlejší postupy zbytečné.

Schéma

schéma 1 schéma 2

Závěr

Pokud neumíte pájet a nemáte alespoň multimetr nebo někoho kdo vám to udělá, tak asi nemá smysl se do toho pouštět. A zdůrazňuji, že je třeba pracovat pečlivě, protože na tomto závisí i vaše bezpečnost a také možnost zkratu a následného požáru. Přeji ať vám to bez problému funguje a ať vám Simson funguje ještě lépe.

Autor: Marty
Datum: 26.3.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





6 uživatelů online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007