máří píše:
Koukám,že toto je dost staré téma,ale chtě jsem přispět,jelikož jsme se tímto zabývali na Jawách již v roku 1986.takže,ty díry v klikovce jsou tam kvůli vyvážení,jelikož hned vedle je ojniční čep a klika by se jinak nedala vyvážit.Po ucpání děr v klikovce,je potřeba kliku znovu pořádně vyvážit.Význam to moc nemá,myslím to ucpání,jelikož s těmi dírami se počítá při sání směsi do motoru,takže adekvátně k ucpání děr,by se měla snížit hlava,jelikož při chodu motoru se do něj nasává méně směsi právě proto,že někdo ucpal ty otvory v klikovce,tím jde výkon dolů i když pocitově si člověk myslí,že to líp jede.Dále se musela změnit směs,byla bohatší.K tomu jsme museli vyleštit kompletně celé sání,ale opravdu důkladně,včetně slícování karburátoru s válcem,aby nevznikl nějaký schůdek,všechny ostřejší hrany,kde prochází směs se museli zakulatit,například u Jawy místo,kde jsou přepouštěcí kanály a přechází do prostoru pro klikovku,dále se nastavoval menší předstih a používala teplejší svíčka.Výsledek byl celkem slušný.U Pionýra šla maximálka zhruba o 15 km/hod nahoru a v pohodě stačil běžnému Simsonu.Jawu 350 jsme takto nadopovali tak,že motor točil o 1700 otáček více,výkon na brzdě stoupl na 28kw na zadním kole a jelo to skoro 180km/hod.Ale vše má pro a proti,rám na to není stavěný a kroutil se a brzdy také nic moc a samozřejmě šla nahoru spotřeba.Holt každá sranda něco stojí.
Fúúúúúú tak toto ma zaujalo. Tak rozmýšľam či ešte nenavrtám do kľukovky nejaké otvory (samozrejme s presným vyvážením ako píšeš) aby mi tam vošlo viac paliva!
Ta ty si prispel !
Fúúúúú ... upchaním dier v kľuke menší predstih, teplejšia sviečka, upchanie dier v podstate to význam nemá, upchaním dier v kľukovke sa musí meniť zmes, lebo je bohatšia (tak toto je už jaká čerešnička na torte)? S tými dierami sa počíta pri sáni zmesi do motora ? Ty brďo! Ty snáď vymyslíš ako prejsť s Ottoweho cyklu na Atkinsonov cyklus.
Skúsim jednoducho ... počul si niekedy niečo o takzvanom nulovom objeme kľukovej skrine (pri výpočtoch je predsa objem
kľukovej skrine vždy rovnaký (predsa sa otočením kľuky nijako nezmení objem kľukovej skrine)? Teda pri niektorých výpočtoch 2-taktov uvažujeme s objemom kľukovej skrine ako s konštantou! Sací objem predsa vytvára v 2-taktnom motore predsa len dráha piestu vo valci. Piest sa začne pohybovať hore, keďže dvojtakt má navrhnutú plynotesnú kľukovú skriňu a piest má tiež slušnú plynotesnú konštrukciu, zdvihom piesta vo valci sa zväčšuje objem pod piestom, čím sa vytvára podtlak (znovu objem kľukovej skrine sa nezmenil, zmenil sa len objem valca pod piestom). Otvorením valca (spodnou hranou piestu) vytvorený podtlak nasaje zmes paliva so vzduchom. Piest sa začne pohybovať dole, zavrie sací otvor a začína stláčať zmes pod piestom (tu nastupuje výpočet kompresie zmesi ale nie pre exploziu, ale preto aby sme ho určitou potrebnou rýchlosťou dokázali pretlačiť do valca a celý zhluk ďalších potrebných výpočtov ako sú hydrodynamický výpočet potrebnej rýchlosti toku zmesi do válca cez pretláčacie kanály, stechiometrický výpočet, výpočet potrebného objemu pretláčacích kanálov, expazný výpočet potrebného objemu zmesi, potrebná geometria kanálov aby prísun novej zmesi dokázal vytlačiť výfukové plyny a nedohorenú zmes do výfukového kanála a zároveň dostatočne naplniť válec kým dôjde za krátky čas k uzatvoreniu pretláčacích kanálov, ventilačný výpočet, pretože rotujúce diely kľuky vytvárajú ventilačný efekt, výpočet chladiacého účinku zmesi, ....
Ale naspäť k téme : otvory kľuky sa zaslepujú kvoli tomu, že sa zmenší priestor (objem) kde je zmes piestom natlačená (minimálne ale je), teda pod piestom je väčší kompresný pomer (ak zmenšíš objem pod piestom pre ktorý bol urobený výpočet napríklad zaslepením otvorov na kľuke, alebo zväčšením zotrvačníkov kľukovky, ...) a pri otvorení válca hornou hranou piesta môže zmes rýchlejšie prúdiť cez pretláčacie kanály nad piest – rýchlejšie (keďže zmes je o niečo viac stlačená a má vyšší expanzný koeficient) naplnenie válca zmesou. Nemá to nič s hlavou, nemá to nič s teplotou sviečky, nemá to nič s bohatosťou zmesi, nemá to dokonca nič s objemom zmesi, nemá to nič so spotrebou! Ja to odporúčam urobiť v kombinácií s klapkou.
Ak by si bol znalý konštrukcie 2-taktov napíšem ti toto: expazný pomer pod piestom je predsa konkávna funkcia, dokonca rýdzo konkávna funkcia! A intervaly konkávnosti určujú len dolná poloha (0) a horná poloha piestu (1) a je vyjadrená: x,y je z množiny (a,b), x je menej ako y:f(delta x + (1 - delta y)) je väčšie ako delta f (x)+(1-delta) f(y) A zároveň by som ti napísal, že neviem akým členom akého týmu Jawa si bol, ale v roku 1946 Ing. L. Bierman vydal knihu o konštrukcii 2-taktných motorov, ktorá už o takzvanom nulovom objeme kľukovej skrine píše, a že v roku 1985 Ing. František Štefánik vydal knihu v Alfe, ktorá bola síce pre leteckých konštruktéroch ale bola o 2-taktoch kde sa celý jeden celok venuje kompresii paliva pod piestom, a že sa o tom učí na predmete spaľovacie motory v 1. ročníku vysokých škôl.