S51C-CSPřed přijímačkami na střední školu jsem dostal návrh od táty, že když se na školu dostanu, okamžitě mi začne shánět Simsona. Na školu jsem se dostal, přijímací řizení jsem absolvoval 24. dubna 2006 a dva dny na to, 26. jsem v inzertních novinách našel nabídku - Simson v původním stavu. Nikdy bych nechtěl žádnou překopávku nebo jakkoliv napadenou motorku, apeluji na zachovalý a hezký stav. Na inzerát jsme zavolali, poptali se na okolnosti a hlavně jsme zdůraznili otázku: ,, BEZ ÚPRAV??? '' Ano, odpovídal chlápek na druhé straně, je bez úprav. Prý kdysi taky sháněl nějakého takového Simsona, takže nám plně rozumněl. Na druhý den jsme se za ním vydali, do asi 100 kilometrů vzdálené Ostravy i s přivěsným vozíkem. Před garáží majitelova rodinného domku byl již Simson nachystán. Resp. vytažen z té garáže, trochu od prachu... Již při prvním pohledu na něj jsme s taťkou věděli, že to je ten pravý, kterého hledáme ( nutno říct, že toto byl první objekt, na který jsme narazili, nikdy předtím jsme vůbec nehledali ). Následovalo prohlédnutí, oba jsme žasli nad jeho stavem! Potom mi majitel nabídl zkušební jízdu. Nechal motor chvíli běžet na volnoběžné otáčky, motor byl krásně tichý, žádné vibrace, klepání, prostě jako nový!! Sedl jsem a začal se rozjíždět, hezky v klidu, pomaličku... Už při jízdě na první převodový stupeň jsem žasl, jaký je to vůči fichtlovi rozdíl, prostě něco nesrovnatelného! Když bych to přehnal, Simson mě tehdy hodně překvapil, jak jel.. Mezi Simsony je opravdu výtečný! Pak následovaly formality, papíry, konečné naložení na vozík a teď to přišlo - začali jsme se s chlapem loučit. A on se zeptal, že jestli bychom se teda nemohli vyrovnat...
My jsme úplně zapomněli zaplatit! Tak jsme tak učinili a pomaličku jeli domů. Simson byl pečlivě zabalen starou madrací, hadrami a ještě obvázán natahovacími pavouky. Doma jsme ho opatrně vyložili a ještě jsem se jednou projel. Byl jsem prostě unešený... Následovaly první fotky, hned toho dne. Další den očištění od maličké vrstvičky prachu a časem i leštění. Jsem čtvrtý majitel, vše je originální, mám k němu i servisni knížku, knihu údržby... Dnes najeto 19300 km, bez poruchy, někdy ujeto za den 300 kilometrů. Dostane vše, na co si vzpomene, ale taky jsou od něj vyžadovány výkony v podobě dlouhých výletů a projížděk. Během provozu vyměněna pouze zadní pneumatika. Nutno dodat, že vydržela najetých 18 tisíc kilometrů. Stav posuďte podle fotografií v kolonce Fotogalerie, kde je spolu s ním vyfocen i Simson enduro. Jediným problémem se staly světla. Vše fungovalo, jen světla přestaly svítit. Zkoušečkou se docílilo zjištění, že na statoru, kde je světelná cívka, se utřepal pájený spoj. Pět minut práce a světla znovu fungovala. Podnikl jsem s ním mnoho vyjížděk, vždy bez jediného problému. Nikdy nebyl generálkovaný, stále jezdí bez jediného výbrusu. Oba si navzájem nejsou schopní ujet. Vitalita motoru jde ovšem na enduru díky jeho kilometrům přeci jen mírně poznat, chod je ostřejší než u elektronika, jehož chod je hladší.
S51E-CSDruhý přírůstek.. koupen 27. září 2008. Jeho označení napovídá, že se jedná o enduro ve výbavě comfort. Oproti elektroniku má pár odlišností. U endura tato výbava nepostrádá boční stojan. Náhodně jsem našel inzerát, druhý den jsem si vezl Simsona domů. Všechno je originální, včetně pneumatik, nářadí... Skutečný stav budíku je neuveřitelných 3700 km. Hrany šroubků nejsou nikde stržené, karburátor jsem dával dolů poprvé jen já..... Byla to uloženka autoškoly. Nejezdilo se na něm, jen druhý majitel najel pár kilometrů, poté jsem to od něj koupil. Vše funguje jak má, odstraněny nedostatky v podobě kosmetických záležitostí, všechno jsem očistil, něco i vyleštil. Koupil jsem akorát novou krytku zadního světla, původní byla naprasklá. Dále sklíčko předního blinkru.. Dvojité ovládání plynu a spojky z důvodu určení pro výuku v autoškole jsem vyrušil, motorka tak reaguje na plyn daleko rychleji, spojka se ovládá krásně. Jako elektronik nemá žádné kosmetické záležitosti. Když v garáži stojí vedle sebe, připadám si jako v mototechně
Je velká náhoda, že jsem sehnal enduro, takže mám sérii a ještě ve stejné barvě v takovémto stavu. Olej v převodovce snad ani ještě měněný nebyl, po důkladném zahřátí jsem z převodovky vylil vzhledově grafitový olej velké hustoty! Sračka je slabé slovo.. Na magnetu, který je přichycen k vypouštěcímu šroubu, byla kulička nachytaných špon a opotřebenin. Nalil jsem PP80, který budu nejspíše brzo vylévat znova, takže splní akorát nestoprocentní vyplachovací funkci. Do Naturalu 95 liju Stihl olej, který doporučuju. Cena asi 130 Kč / litr.