To jestli není po nehodě... koukej se po detailech. Například novej lak...no dost možná je to proto, že ten starej odešel právě při ní. Koukej se po detailech, různý škrábance, ohnutí, prohnutí...
Motor
Jinak jak psal kolega, musí jít nakopnout na několik našlápnutí i za studena (nezapomeň sytič
), nastartuj to a trochu protoč motor a poslouchej. Simson je hroznej vibrátor, celej se trochu třese a rachtá. Ale v motoru ensmí nic zvonit, cinkat... Pokud by to dělalo, snažte se nejdřív vyloučit vnější příčinu - já málem půlil motor kvůli cinkání a pak jsem zjistil, že se mi klepe SPZtka
Zeptej se ho, na jakej olej jezdil. Pokud na M2T... Tenhle olej se totiž při vyšších teplotách připíká a zadírá a sviní motor. Talkže bacha, aby to nebylo přidřený.
Jinak nikde nesmí nic týct, ať už kdekoliv u válce, nebo třeba z převodovky. To samý platí pro karburátor. Samo musí držet volnoběh.
Převodovka
Nikde nesmí nic téct. Nevinně se ho zeptej, jakej je v tom vůbec olej a tak nenápadně zjisti, jestli ho vůlbec měnil a co tam lil. ¨
Kvalty musí jít lehce a bez problému (na místě to občas nejde, musíš protočit zadní kolo, tohle spíš za jízdy). Musí šlapat neutrál...
Kola
Zkoukni jak jsou na tom dráty, když přes ně přejedeš tužkou poznáš po zvuku jestli nesou některé povolené. Pokud ano, bylo by lepší to vycentrovat (a to nějaké to kilo stojí...).
Zkoukni ráfky, jestli nejsou křivé. To sam platí pro buben. Kolo se musí volně točit a nesmí drhnout...
Pneu
Jukni jak na tom sou... nové stojí cca 1000 Kč. Případně se poptej jak jsou na tom duše a jak přezouval. Já měl třeba rozmrvenou duši, protože to předchozí majitel přezouval doma a neuměl to...
Spojka
Poznáš jestli klouže ne?... snad jo, to ti ukáže zkušební projetí. Jinak bowdenek musí jít lehce, nesmí se sekat. Pokud by se sekal, chce ho to promazat/vymenit. Není to problém, ale každopádně případná porucha za jízdy by byla dost o držku...
Když si hodíš moto na stojan, dáš tam za 1 a pustíš spojku, zadní kolo se ti bude pomalu otáčet. Zkus ho nohou zastavit. Pokud se to nepovede, je to dobře
...pokud ano, je to buďto blě seříená spojka, nebo špatný lamely. (jestli se nepletu)
Brzdy
Musí jít lehce, bowdeny neporušené... Musí prostě brzdit
. KDyž zamáčknu předek a zaberu tak s motorkou sice budu smýkat, ale kolo se ani nepohne. Jinak by je měl blbě seřízený. Nemuselo by bejt na škodu (a mohlo by to ušetřit případnou další investici) zkouknou obložení. Přední kolo máte za minutku dole a můžeš se podívat, jestli není obložení obroušené... Mmj taky poznáš jestli se o moto staral a mazal osu kola vazelínou
...případně můžu poslat učebnicové min a max rozměry opotřebení
Rám
Koukni se po nově zabarvenejch místech, dost možná maskované sváry, nebo škrábnutí po crashi. PRohlížej si sváry, zda nejsou nové, znamenalo by to, že tam nebylo cosi v pohodě...
Zkus dát řidítka do krajní polohy a zaviklat s nima. Nesmí tam být vůle v řízení. Nesmí to nijak hrkat. JInak otáčet se musí dát hladce a nesmí se to v krajních polohách zasekávat.
POstav moto na stojánek a převaž ji na přední kolo. Chyt ji za zadní kolo a zkus s ním trochu zaviklat. Nesmí se to viklat, pokud by to dělalo, jukni na šrouby, které drží kyvku. Mohly by být nedotažené, jinak je tam špatnej gumokov - bude se muset vyměnit - kyvka se nesmí viklat, tedy důvod pro slevu
Vyhledávej korozi. A taky bacha aby to nebylo rezlý
Tlumiče
Jednak bys mohl stáhnout měchy a kouknout se, jestli nějak extra necintají olej. Pokud ano, jsou tam špatná gufera (popř celé tlumiče), to chce vyměnit a slevu. Jinak sundej moto ze stojánku a zkus propérovat přední tlumiče. Musí tlumit plynule, nesmí se zasekávat a musí se bez problému vracet zpět. Podobně okoukni i zadek, tak už je to těžší. Tak alespoň mrkni, jestli netečou...
Elektrika
No v té se moc nevyznám, ale co platí... Jednak se podívej, v jakém je stavu. Pokud je na každejch 10 cm vodiče kus izolepy, je to různě posvazované dohromady, polepené a spřeházené... dost možná se ti to za čas porouchá a ty budeš vesele přetahovat dráty. Koukni, jestli to nemá překopané, protože pokud ano, bude případná oprava 2x delší... protože nějaké schéma ti bude na nic. Též jukni na kontakty, jestli jsou víceméně čisté, prostě aby to nebylo celý pod nánosy zalezlý měděnky...
Zkus jestli to bliká, svítí, troubí... A když mrkneš, jestli je hladina náplně baterky v normě, poznáš jestli se o to staral...
Rychlomer, otáčkoměr
Prostě koukni esi fachaj... Případně se ho zeptej jestli s tim ěml nějaký problémy...
Celkově
Ani tak nekoukej na lak, spíš si prohlídni detaily... Už jen z vystupovaná majitele poznáš jak tu motorku asi jezdil. A pokud to byl boreček to se v tom furt (a zbytečně) hrabal, dost možná rozhrabal i to, co neměl
/... Na ty co to neudržují vůbec, nebo se v tom zase hrabou furt a "drsně to tuní" radši bacha...
Krom toho pokud si s chudákem símem hrál na R1 a otáčky pod 7000 jsou pro sraby, asi to motoru moc neprospělo...
...no to je prá věcí, na které jsem si vzpoměl. Nejlepší by bylo mít sebou někoho, kdo se v tom trochu vyzná. Písni odkud jsi a někdo ti určo helpne...
Popravdě moc se v tom nevyznám, ale doufám, že to co ze mě vypadlo nejsou bludy. Případně mě opravte
Každopádně dobře pořiď
hodně štestí