Tak,jak postupuju se svou předělávkou na S 70 a řeším různé kraviny s tím související,tak jsem se při shánění teilů dostal i k řešení jehličkového ložiska pro pístní čep.Po zavolání do mého oblíbeného(levného) kšeftu s ložisky(vesměs kvalitními),jsem byl ujištěn,že daný rozměr klecového ložiska mají skladem,tak jsem se tam stavil z šichty a jaké bylo moje překvapení,když na nachystaném ložisku byla klec z černého plastu,jako zarytý odpůrce plastu v motoru,jsem se nejdříve optal,zdali nemají kovovou-nemají.Tak jsem se dotázal,na kolik stupňů max. je garantována funkčnost tohoto ložiska-na 100 stupňů.
Je ZDE tedy jasné,že na horní ojniční oko je plastová klec zcela nepoužitelná,u spodního a kuličkových by se o tom již dalo polemizovat,ale já bych si to rozhodně nelajznul,plast v motoru nebude nikdy to,co ocel
Tolik k ložisků s plastováma klecma...
Jinak zde můžu přidat i poznatek ohledně klikové hřídele
Před nedávnem jsem se dlouze rozmýšlel nad tím,zdali ponechat ojetou klikovku původní DDR ve vcelku velmi slušném stavu-bez radiálních vůlí nebo zakoupit novou kliku ze všude opěvované šikmáčské produkce,i přes původní plán kliku ponechat a nečekanému zlepšení rozpočtu pro daný účel,jsem se rozhodl uživatelům z internetových for důvěřovat a šikmáčskou kliku objednat(nová je nová a jistota je jistota).
Po tom,co jsem zaplatil dobírku nemalého obnosu a pln očekávání otevřel krabici,na mě vybaflo něco,co mě už dlouho nenas*alo tak do ruda.Odporná věc zrůdného opracování vyhřezla ze zamaštěného sáčku a já vřel nad vlastní hloupostí proč,že jsem se jen neřídil vlastním selským rozumem
TO,co jiní(vychcánkové vydělávající na lidské hlouposti) nazývají klikovým hřídelem jsem vzal do ruky a nestačil se divit,vůle na spodním ojničním čepu byly v porovnání mé původní DDR kliky(35 000km do GO) z nikdy nepůleného motoru téměř trojnásobné!!!Ojnice se do boku do úhlopříčky vaklala tak,že se v zadní poloze dotýkala u horního oka setrváků a o vůlích v pístním čepu ani nemluvím,prostě hnus,kam se podíváš.Musel jsem vykouřit minimálně 3 cigarety než jsem toto nástrojářské fau paux rozdýchal a místo abych už pomalu skládal nádherný nový motor nezbývalo než onen HNUS zabalit zpět do krabice a okamžitě odeslat zpátky prodejci s pěkně obsáhlým průvodním dopisem...
Ti,co toto na různých stránkách opěvovali asi ještě neviděli nebo nezažili kliku v opravdu pěkném a slušném stavu,proto se snad ani nelze divit,že se jim motor po pořádném stodolním tuzingu roztřelil
To,co tady do evropy šikmoocí v poslední době chrlí je neskutečný odpad ještě dlouho pokulhávající za jejich předchozí zcela nevyhovující produkcí
Zlatá a opět nezlatější původní prvovýrobová,východní,socialistická DDR produkce(ne žádná čína vydávaná dnes za DDR-vybrané lepší kusy z odpadní produkce) se opět ukázala jako jediná schůdná a dobrá volba
Proto sám za sebe doporučuji,než ten fungl nový odpad od žluťochů a myslet si,že to vydrží neskutečný náběh,protože je to přeci jen nové,tak se radši pořádně otáčet a shánět kde se dá původní,byť jetou produkci a vybrat si z toho nějaký velmi slušný kousek-stojí to méně a vydrží to rozhodně a podstatně více u 70ccm válce bych toto považoval za absolutní základ úspěchu
Další schůdná cesta kvalitativně a finančně mnohonásobně lepší než žlutý odpad,je dát někomu kliku na repas.Dělají to většinou tak,že se vymění stávající klec s jehličkami za nové ložisko a z libového matroše se vyrobí nový ojniční čep,jemně v tisícinách zvětšený.Pak se to zpakuje pod lisem dokupy,vystředí hodinkama a výsledný efekt je dalo by se říct na srovnatelné úrovni slušného jetého kusu z původní DDR produkce.Dělá to mnoho nástrojářů a stojí to pár šupů-před 10 lety do 300kč
Toliko ke klice