Obecné rozumy

Olej - teorie

Zde se dozvíte trošku o specifikacích olejů.

Oleje může členit do tří velkých skupin:

Minerální

Jsou to oleje vyráběné z ropy. U nás je nejznámějším a bohužel také asi nejpoužívanějším M2T. Mají horší mísitelnost s palivem a skoro žádnou spalitelnost.Sice některé obsahují přísady proti kouřivosti, ale ty fungují na principu, že co nevyletí ven, usadí se ve výfuku. Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Na jaře jsem vyčistil výfuk a na podzim, po vyjetí asi 1,5 L minerálního oleje od Aralu, se mi znečistil výfuk tak, že simson odmítal jízdu.

Všechny oleje vyráběné českými firmami jsou minerální. Jenom u Parama jsem viděl, že začali dělat polosyntetiku, ale v obchodě jsem se s ní ještě nesetkal, pouze na internetu jsem jí viděl za 115 Kč/L, což je velmi příjemná cena a myslím, že je to lepší než kupovat západní minerál.

Polosyntetické

Jsou částečně tvořené komponenty minerálními a komponenty syntetickými. Ale neznamená to, že podle názvu v poměru 1:1. Jsou už dražší. Dobře se mísí s palivem a už mají celkem dobrou spalitelnost a tudíž méně zanášejí výfuk. Osobně užívám Motul 510 Antismoke a mohu ho jenom doporučit. Cena okolo 200Kč/L.

Syntetické

Je to to nejlepší, co můžete motoru poskytnout. Téměř absolutní spalitelnost. Do nové motorky bych nedal nic jiného. Ale za kvalitu se také platí. Nejnižší cenu jsem viděl okolo 350 Kč/L.

Při tvorbě předcházejícího textu jsem částečně vycházel z těchto stránek. Pokud byste chtěli získat více informací, tak vyšel soubor článků věnující se problematice paliv a maziv na jednom webu věnujícímu se škodovkám. Odkaz je zde.

Specifikace

Zde jsou ke stažení veškeré specifikace k olejům. (Je to samorozbalovací rar). Za spolupráci a poskytnuté materiály děkuji p. Pavlu Burešovi ze společnosti Koramo.

Předepsané náplně

Náplň Požadavky
Benzín Oktan. číslo min. 94
Olej- motor Olej pro dvoutaktní motory - viskozita - 20 až 25 cSt při 50 °C
Olej - převodovka Převodový olej - viskozita 100 cSt při 40 °C
Olej - tlumiče Tlumičový olej - 46 cSt při 40 °C

Poznámky:

Předepsaný benzín má mít 94 oktanů. Tedy Natural/Special 91 jsou málo. Optimum je Natural 95. Benzíny s vyššími oktanovými čísli najdou uplatnění při zvyšování komprese. Při základní 9,5 jsou vyhazování peněz. Někde jsem četl, že 99 oktanů využije až komprese na 11,5. Absence tetraethylolova v Naturálu nevadí. Dávalo se kvůli starším čtyřtaktním motorům (ani v současném Specialu není, je nahrazeno přísadou na bázi sodíku nebo draslíku - nepamatuji si přesně)

U oleje do benzínu bych se touto hodnotou moc nezabýval, protože jí výrobci ji na obalech neuvádí. Je tedy nutné mailnout přímo výrobci. Pokud je někdo puntičkář může:-)

Výběru převodového oleje věnujte velkou pozornost. Pokud použijete moc hustý olej, dojde k mírnému snížení výkonu. Asi tu nemusím rozebírat, že hustší olej = větší odpor otáčení. To ve spojení s nízkými tepelnými emisemi motoru a pomalým ohříváním může způsobit trvalé snížení výkonu. U simsona se převodovka prohřívá relativně pomalu. I v létě je to aspoň 10 km. Dejte také pozor, aby na oleji bylo napsáno,že je pro motory v mokrou spojkou.

Výběr tlumičového oleje bych také nepodceňoval. Výměna se provádí jednou za uherský rok, tak bych si dal tu práci se správným olejem.

Převodník viskozit - tabulka pro tlumičový olej

Průmyslové označení oleje Viskozita
(při 40 C v mm2/s)
Viskozita podle SAE
10 9 - 11 0W
15 13,5 -16,5 5W
22 19,8 - 24,2 10W
32 28,8 - 35,2 10W
46 41,4 - 50,6 10W,15W,25W,20
68 61,2 - 74,8 10W,15W,25W,20
100 90 - 110 30
150 135 - 165 40
220 198 - 242 50
Za poskytnutí děkuji serveru www.oleje.cz

Přísady do paliva nebo oleje

Nechci tady rozebírat, jestli fungují nebo nefunují. Spíše bych tady chtěl rozebrat hledisko finanční. Cena přísad se pohybuje většinou v řádech stokorun za jedno balení, které vystačí minimálně na jednu sezónu. Viděl jsem pouze jednu přísadu do paliva pro dvoutaktů. Její cena byla mezi 200 a 300 Kč ze balení, které ošetřilo motor na 6 měsíců. To je přibližně stejná cena jako za litr polosyntetiky. Takže pokud si vezmeme, že by simson bral 4L benzínu/100 km. Čož si myslím, že je úplné maximum spotřeby, které se dá na silnici dosáhnou. Většina z vás jezdí lehce přes 3L/100. Pokud se budete držet poměru 1:50, což si myslím, že v případě polosyntetiky není nutné, můžete lít 1:60, tak na jeden litr oleje ujedete přibližně 1250 km. Sice se vám to zdá málo, ale pod tohle číslo se určitě nedostanete. Pokud tam dosadíte 1:60 a 3/100, tak vám vyjde 2000 km. Můj osobní názor, že litr oleje bude stačit na číslo mezi 1500 a 2000 km. Většinou se sezónní nájezd pohybuje mezi 1000 - 4000 Km. Když vezmeme míchání 1:50, spotřebu 4 L/100 km a 4000km, tak nám vyjde spotřeba oleje 3,2 L. Když si k tomu připočteme cenu aditiva, tak se nám zdraží přibližně o 100 kč za litr. K ceně svého oleje už si to dokážže každý připočítat sám. Můj názor je takový, že investujete "velké" peníze do něčeho se silně nejistým výsledkem. Za podobný příplatek dostanete daleko lepší olej v jiné třídě.

Autor: Martin
Datum: 1.4.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





7 uživatelů online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007