Motor

Graf z motorové brzdy pro S51

Pár grafíků z motorové brzdy.

Podařilo se mi získat pro vás jednu lahůdku - graf z motorové brzdy pro S51. Určitě už dychtivě pohlížíte křivky, tak rovnou ke grafům. Je na nich krásně vidět, jak přibližně od 5500 ot./min. výkon i točivý moment klesají. Což by až tak nevadilo, bylo by hezké, kdyby křivky výkonu a točívého momentu pokračovali stálým tempem do 7000-8000 ot.:-), ale bohužel zařadíme za 4, překročíme 5500 ot. a je konec. Osobně nechápu, proč nemohli přidat o jedno kolečko do převodovky navíc. Beru to, že stroj vznikl za jiné politické a hospodářské situace, koncepčně patří do 70. let, takže si můžeme nechat zajít chuť na kotoučové brzdy a automatické přimíchávání oleje do benzínu, ale tohle nepochopím... Dále je z grafu jasné, že při bežné jízdě nemá cenu vytáčet nižší stupně přes 5500 ot., protože to už jenom zvyšuje spotřebu. Lepší je přeřadit na vyšší stupeň

klikněte pro zvětšení klikněte pro zvětšení

Pro porovnání přidávám graf výkonu a točivého momentu z dílenské příručky. Možná si teď přesně nepamatujete převod k na kW, tak tedy 1k = 0,736 kW. Poslední dva grafy vyjadřují závislost otáček na rychlosti pohybu. Konečně je jasně vidět, že sériová S51 bez upravy převodů nemůže jet na rovice více než lehce přes 70. Tři níže uvedené grafy jsem získal z Dílenské příručky umístěné na www.motoveterani.cz

klikněte pro zvětšení klikněte pro zvětšení klikněte pro zvětšení

V Excelu jsem pro vás sestavil tabulky a odpovídající grafy pro užití 16 a 17 zub. kolečka oproti standartnímu 15 zub. u S51 a 17 .zub oproti standartnímu 16 zub. u S70. Ke stažení jsou zde. Při změně převodových poměrů je nutné si uvědomit, které rychlosti vozidla využíváme nejvíce( např 50 km/h ve městě) a do na ní naladit rozsah 4500 - 7000 ot./ , kde má M541(S51) většinu výkonu a točivého momentu. Dále je nutné si uvědomi, že motor M541 začíná přibližně od 5500 ot./min vadnout a hodně roste spotřeba. U S70 je situace trošku jiná. Rozdíl mezi převodovými poměry motorů M541(S51) a M741(S70) je nejen v poměru primárního převodu, ale motor M741 má delší 3. a 4.

stupeň. Díky jinému časování má M741 trošku jinou charakteristiku. Má užší výkonovou špičku, maxima točivého momentu a výkonu jsou posunuta do 6000 ot/min. Do této hranice rychle roste výkon(razantněji než u M541), točivý moment má zde celkem plochou křivku. Za touto hranicí obě hodnoty rychle klesají. Ná žádné S70 jsem zatím nejel, takže nemohu posoudit jízdu s tímto motorem, ale odhadem bych řekl, že po překročení 6000 ot./min se přihlásí o přeřazení razatnějším zvadnutím než M541.

Autor: Martin
Datum: 25.3.2007

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





1 uživatel online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007