Motor

S51 & S70 - komprese

Pár slov o zvýšení kompresního poměru.

Komprese

Na úpravy motoru lze nahlížet z mnoha stran - takže mi neberte za slovo. Začnu v obecné rovině, zvolna, tak aby to pochopil každej. Jednoduchou a velmi rozšířenou úpravou je zvýšení komprese (snížení hlavy). Simson S51 má kompresní poměr 9,5:1 a Simson S70 má kompresní poměr 10,5:1 (údaje výrobce můžeš ověřit). Otázka zní : Jaká komprese u S51 by odpovídala kompresi S70? ... nebo jinak, jakou kompresi udělat abych se dostal na úroveň S70 ??? Na blbou otázku blbá odpověď, přece 10,5:1 (pokud se spokojíš s tímto údajem tak dál číst nemusíš).

Není to tak úplně pravda, ve skutečnosti je to nepatrně jinak. K tomu abych to zjistil přesně, potřebuji znát kompresi po uzavření výfukového kanálu, to znamená Skutečný kompresní poměr. Tímto způsobem spočítám S70, a pak to zpětně použiju na S51. Je to velmi jednoduchý, k výpočtu stačí obyčejná kalkulačka, měl by to zvládnout úplně každý. A nyní jak to spočítat - jak jsem řekl, začnu s S70. K výpočtu potřebuju znát objem spalovacího prostoru a objem válce nad výfukovým kanálem. Objem spalovacího prostoru (neboli objem hlavy) můžu změřit, nebo vypočítat, mě vyšlo 7,36 cm3. Objem válce nad výfukovým kanálem musím vypočítat (k výpočtu potřebuju znát vzdálenost horní hrany výfukového kanálu od HÚ, z jednoho motoru jsem odměřil 30,6mm). Z toho vyplývá že objem válce nad výfukovým kanálem je 48,66 cm3 (píst 45mm, vypočítat objem válce snad zvládne každej). Nyní již mohu vypočítat Skutečný kompresní poměr (pokud si doteď nepochopil co počítám, tak se vrať na začátek). Skutečný kompresní poměr = (objem válce nad výfukovým kanálem + objem spalovacího prostoru) /objem spalovacího prostoru. Po dosazení (48,66 + 7,36) / 7,36 = 7,61 Takže výsledná Skutečná komprese je 7,61:1 A nyní tuto pracně vypočtenou hodnotu použiju pro S51, čímž zjistím jakou kompresi mohu udělat. Výsledkem bude stejná komprese jako má S70 (jen doplním že S51 má vzdálenost výfukového kanálu od HÚ je 31,2mm). Po přepočtení mi vyšlo 10,35. Takže u S51 můžeš udělat kompresi 10,35:1 a motor to v pohodě přežije.

A ještě jeden příklad - 60tka (motor S51 a píst průměr 41mm). Tohle vypadá mnohem víc zajímavě. Objem válce nad výfukovým kanálem je 41,19 cm3. Skutečný kompresní poměr je 7,98 :1 (což je samo o sobě dost zajímavé) jenože to asi nikomu nic neřekne, takže to přepočtu na objem celýho válce, tak jak je zvykem. Výsledek 10,83:1 Co to znamená ? Tímto způsobem předělanej motor na 60ccm (píst 41mm + sériová hlava) má větší kompresi než 70-tka !

Autor: Firesnek
Datum: 12.1.2008

Zpět do sekce

Anketa

Využili jste naši Databázi servisů?

1323(58%)
 
287(13%)
 
652(29%)
 
Celkem 2263 hlasů.

Chat





21 uživatelů online

Vyhledávání

Odkazy

McLaren Unofficial Fan Site
Pro řidiče suverény...
motoride
motorky
[.:MotorBook.cz:.]
www.JAWAmania.info
Simson na fotce
MZ-CENTER
Honda CBR 125 Czech Forum :: Fórum
Simson klub Plzeň

© Tomáš Roštejnský 2006-2007